Koiran hyvinvointi: Nykyaikainen opas koiran käyttäytymisestä ja hyvinvoinnista 1/6

TEKIJÄT:
Silja Lampinen, eläintenkouluttaja AT
Camilla Alikoski, eläintenkouluttaja AT
Laura Piira, ell & eläintenkouluttaja AT
Taija Taavo, eläintenkouluttaja AT

OSA 1/6

Hyvinvoinnin määritelmä

• Hyvinvointi on eläimen kokemus sen omasta psyykkisestä ja fyysisestä olotilasta.

• Hyvinvointiin vaikuttavat eläimen mahdollisuudet sopeutua ympäristön tapahtumiin ja olosuhteisiin.

• Eläinten hyvinvointiin voidaan vaikuttaa pito-olosuhteilla, hoidolla, käsittelyllä ja eläinjalostuksella.

Ote maa- ja metsätalousministeriön alaisuudessa toimivien tuotantoeläinten sekä seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukuntien määritelmästä hyvinvoinnille vuodelta 2011.

• Oikeus lajinmukaiseen käyttäytymiseen ja ympäristöön
  • Oikeus hyvään kohteluun sekä positiivisiin tuntemuksiin ja kokemuksiin
  • Oikeus hyvään terveyteen ja toimintakykyyn

Viime vuosina on saatu valtavasti uutta tutkimustietoa eläimistä ja eläinten käyttäytymisestä. Uuden tiedon avulla eläinten hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on mahdollista tunnistaa entistä paremmin.

Usein katsomme eläimiä ihmisen näkökulmasta käsin ja teemme helposti virhetulkintoja. Siksi on tärkeää, että meillä on tietoa eläinlajista ja sen luonnollisesta käyttäytymisestä ja tarpeista, jotta voimme tehdä perusteltuja päätelmiä sen hyvinvoinnista.

Vuorovaikutus ihmisen kanssa vaikuttaa eläimen hyvinvointiin. Jos eläin kokee ihmisen kanssa toimimisen positiivisena asiana, se nostaa eläimen hyvinvointia. Jos taas kanssakäyminen on eläimelle epämiellyttävää tai pelottavaa, se laskee eläimen hyvinvointia.

Vinkki: yritä pohtia eläimen kokemusta eläimen omasta näkökulmasta käsin. Miten eläin kokee tilanteen ja miltä siitä mahtaa tuntua?

Koira eläinlajina

Koira eli kesykoira on nykytiedon mukaan japaninsudesta domestikoitunut laji. Koiran kesyyntyminen on alkanut tuhansia vuosia sitten ja on ensimmäinen ihmisen kotieläimeksi kesyttämä laji. Kesyyntymisen eli domestikaation myötä pelokas ja aggressiivinen käyttäytyminen on vähentynyt. Sen vuoksi koira on suteen verrattuna sopeutumiskykyisempi uusiin ympäristöihin ja tilanteisiin. Koira on sosiaalinen laumaeläin, jonka vuoksi yksinoleminen on sille epänormaalia.

Vaikka koira on kesyyntynyt sudesta kauan aikaa sitten, ovat lajityypilliset käyttäytymistarpeet kuitenkin pysyneet ennallaan.

Lajityypillisillä käyttäytymistarpeilla tarkoitetaan kaikkia niitä käytöksiä, joita eläin tekisi luonnossa voidakseen hyvin, selviytyäkseen ja kehittyäkseen normaalisti. Koirien jalostaminen ei ole juurikaan vaikuttanut lajin käyttäytymistarpeisiin eli ne ovat olemassa jokaisella koiralla rodusta, käyttötarkoituksesta sekä ulkonäöstä riippumatta.

Koiran normaali käyttäytyminen

• Käyttäytyminen on monipuolista
  • Palautuminen on nopeaa
  • Utelias ja optimistinen mielenkiinto ympärillä oleviin asioihin
  • Käyttäytyminen on lajityypillistä
  • Käyttäytyminen on ennakoitavaa
  • Kyky ratkaista ongelmia jatkuvasti

Jokainen koira on yksilö, joten jokaisen koiran käyttäytyminen on hiemanerilaista. Siksi on tärkeää tuntea kyseinen yksilö, jotta voidaan arvioidaonko jokin käyttäytyminen yksilölle normaalia käytöstä. Ei ole siisolemassa mitään tiettyä kaavaa, johon kaikki voitaisiin sisällyttää.

HUOM! Koiran käyttäytymisen pohjimmainen syy on pyrkiä kommunikoimaan jailmaisemaan omaa oloaan. Välillä koiran käyttäytyminen on ihmisennäkökulmasta häiritsevää tai haitallista (kuten haukkuminen), vaikka koirakokee sen tarpeelliseksi käyttäytymiseksi esimerkiksi tavoitellakseenjotakin. Koiralla on siis aina jokin syy käyttäytyä tietyllä tavalla.

Koiran epänormaali käyttäytyminen

• Yksipuolista
  • Pakonomaista
  • Kaavamaista

Yksilö käyttäytyy eri tavalla kuin tavallisesti (esim. rauhoittumisen vaikeus) tai jokin käyttäytyminen jää kokonaan pois tai vähenee merkittävästi
(esim. syöminen tai leikkiminen). Stereotyyppinen käyttäytyminen on pakko-oireista käyttäytymistä, joka toistuu samanlaisena. Tällaisia käyttäytymisiä ovat esimerkiksi hännän jahtaaminen, ympäri pyöriminen tai itsensä vahingoittaminen.

Koirien ei-toivottu käyttäytyminen, kuten ääniarkuus ja eroahdistus, on tutkittu olevan perinnöllistä. Huolellisella jalostuksella ei-toivottujen käyttäytymispiirteiden yleisyyttä voitaisiin vähentää. Perinnöllisyyden lisäksi esimerkiksi kipu tai stressi voivat aiheuttaa epätoivottua käyttäytymistä.

HUOM! On tärkeää määritellä kenen näkökulmasta käyttäytyminen on epätoivottua. Käyttäytyminen voi olla haitallista joko ainoastaan koiralle, molemmille tai ainoastaan ihmiselle.

Sisältö:

Osa 1
  • Hyvinvoinnin määritelmä
  • Koira eläinlajina
  • Koiran normaali käyttäytyminen
  • Koiran epänormaali käyttäytyminen

Osa 2
  • Koiran lajityypilliset käyttäytymistarpeet
  •  Virikkeistäminen

Osa 3
  • Koiran elekieli
  • Koiran tunteet

Osa 4
  • Pelkokäyttäytyminen
  • Stressi
  • Kipukäyttäytyminen

Osa 5
  • Miten eläin oppii?
  • Positiivinen vahviste
  • Milloin yhteys kouluttajaan?
  • Vinkkejä hyvinvoinnin lisäämiseen

Osa 6